Одеса: +380 67 235-79-07        Львiв: +380 67 828-11-42      Київ: +380 67 411-11-75

Морська фанера або з чого зробити яхту?

01. 10. 17
Перегляди: 4897

Морська фанера – листовий матеріал вживаний для виробництва маломірних судів. Розрізняють два основні чинники по яких фанеру відносять до типу " морській". Поерше - це матеріал з якого зроблена фанера. Друге - це стандарт. Вибір матеріалу обумовлений в першу чергу комерційною доступністю тієї або іншої деревини, в другу чергу традиціями.

marine plywood2Класична морська фанера робиться з шпону окуме. Okoume (Габон), mofoumou, n'goumi - цi дерева ростуть переважно на території Екваторіальної Гвінеї, Габона і Конго. Дерево росте до 15-20 метрів у висоту, діаметр ствола досягає 3 м. Таку фанеру характеризує низька вага, висока гнучкість і довговічність при використання в довкіллі з високим рівнем вологості й солей. Робиться фанера з окуме на європейських фабриках у Франції, Голландії, Італії, Греції, а також в США. Стандартні розміри 2500х1220 мм. і 3100х1530 мм. в товщині від 3 до 21 мм. Найчастіше вона використовується у поєднанні з епоксидною смолою і скловолокном, такий композит може бути міцніший і легший за пластик або скловолокно, та порівнюється з міцністю вуглецевих матеріалів. Прекрасні конструкційні, біологічні, декоративні властивості такої фанери і обмежений ресурс обумовлює високу ціну на цю продукцію. Так 1 м3 такої фанери може коштує 10 тис. доларів США і вище.
Не класична корабельна фанера виготовляється з доступних листяних порід деревини таких як береза, бук, тополя ну і зовсім не " морських" сосна, кедр. Для зниження ціни багато європейських виробників виготовляють комбінованою фанеру з верхніми шарами з лущеної шпони окуме і внутрішніми з берези, буку і навіть тополі. Такий матеріал погано підходить для вирішення конструкційних завдань і використовується в основному для внутрішнього оснащення і виробництва меблів. Ціна такої фанери починається від 2-х тисяч доларів США за кубометр.

Стандарти морської фанери.

Історично так склалося що у світі існує тільки один стандарт по якому матеріал може називатися - морською фанерою.

Британський стандарт BS 1088. Згідно з ним морською фанерою може називається тільки фанера, зроблена з шпону листяних порід тропічної деревини. Шпона склеєна водовідштовхувальним клеєм Weather Boil Proof (WBP), який має високу стійкість до погодних умов, мікроорганізмів, холодної і киплячої води, пару й сухого тепла. Товщина зовнішніх шарів шпону не менше 1,3 мм. Зовнішні шари фанери мають бути без тріщин, сучків і інших вад деревини. За міжнародною класифікаціею фанера має сорт " А".
Фанера британського стандарту обов'язково сертифікується регістром Ллойда (Lloyd's Register Group Limited) і має відповідну маркіровку.

britanskiy standart

Американский стандарт PS-1-95. Згідно з ним " морська" фанера виготовляється з шпону ялини Дугласа або Західної модрини. Сорт усіх шарів шпону, навіть внутрішніх, має бути не нижчий " В". Можливі комбінації сортів : А-А, А-В, В-В.

Радянський стандарт ГОСТ 11539-83 Фанера бакелiзованна. Тут " морська" фанера робиться з лущеної березової шпони, склеєної синтетичними смолами. Сорт зовнішніх шарів - В, внутрішніх ВВ. Цей стандарт дуже схожий на американський PS - 1-95 тільки замість ялини використовується береза.

Бакелітова фанера.

bakelitovaya faneraВзагалі якщо не брати до уваги велику вагу (що дуже критично для маломірних судів), відсутність декоративних властивостей і досить високу вартість в порівнянні з фанерою ФСФ, то бакелітову фанеру цілком можна використати для виробництва човнів, яхт і катерів.
На нашій території, це, мабуть, єдиний доступний на сьогодні матеріал для суднобудування.
Бакелітова фанера по складу і якості шпони нічим не відрізняється від звичайної фанери. Відмінність у вживаній смолі і додатковому просоченні зовнішніх шарів
Але мало хто знає, що існує декілька видів бакелітової фанери.
Не уся бакелітова фанера водостійка!!!!!

Згідно ГОСТу бакелiзорованна фанера підрозділяється на 6-ть видів:
гост бакелитовой фанеры

Згiдно таблиці, тільки одна марка ФБС може застосуються в якості конструкційної морської фанери. Більше того тільки фанера ФБС ПП (підвищеній міцності) рекомендована для використання в тропічних умовах. Інші використовуються для внутрішньої обробки приміщень або взагалі не призначені для застосування в агресивному середовищі.

Фанера для надувних човнів.

Останніми роками все більшу популярність набирають надувні човни для риболовлі і відпочинку. Вони легкі, зручні, не примхливі і дуже популярні у рибалк. Практично в кожному такому човні є елементи, зроблені з фанери. Як правило, це підлога, так звані сланi та сидіння (банка). В якості матеріалу для виготовлення сланей застосовується ламiнованнаї фанера, з протиковзким покриттям сітка/гладка, завтовшки 9 мм. Для сидінь застосовується 12 мм. фанера. Ще один елемент надувного човна транец також виготовляється з вологостійкой ламiнованой фанери ФСФ, але вже завтовшки 15 або 21 мм.

  fanernaya lodka

Підведемо підсумки.

Ринок морської фанери дуже специфічний. Незважаючи здавалося б на велику кількість пропозицій в інтернеті, при детальнішому підході кількість варіантів звужується до ексклюзиву. Найголовніше при виборі фанери для човнів знайти матеріал, що має прийнятну ціну і необхідні характеристики по міцності, вазі і водостійкі.
Яку б фанеру ви не вибрали для обшивки корпусу вашого судна, її водостійкість буде залежить від якості покриття епоксидною смолою. Якщо покриття зроблене правильно яхта прослужить Вам багато років.